Senaste inläggen
Nytt från Shawn McDonald
Shawn McDonald hade en minst sagt tuff barndom, med drogproblem och ett liv som hemlös. Spela gitarr och sjunga fanns inte på kartan. Idag är 36-åringen en av de största inom den kristna singer/songwriter-genren.
I Shawns musik finns alltid en särskild känsla. Hans mörka förflutna som gått över i ett hoppfullt liv som kristen, kombinerat med hans smittande melodier, griper tag. Det är svårt att inte lyssna. Nu, tio år efter att hans debutskiva ”Simply Nothing” knockade musikbranschen, är han tillbaka. Blott hans femte album, trots att han känns som en inventarie i genren.
Skivan öppnas av första singeln ”We Are Brave”, som har ett överraskande poppigt sound. En spännande låt, som växer sig starkare med antalet lyssningar. Kul att höra ett annat sound från Shawn, men de som gillar hans mer singer/songwriter-låtar behöver inte misströsta – större delen av skivan är av hans mer klassiska snitt.
Spotify-länk: Shawn McDonald – We Are Brave
Youtube-länk: https://www.youtube.com/watch?v=WTZGiLZK6hQ
En av årets bästa skivor?
Jo, visserligen är det bara april än, men att redan nu utse Needtobreathes ”Rivers In The Wasteland” som kandidat till titeln om årets bästa skiva går inte riktig att undvika.
Bröderna Bo och Bear Rinehart har tillsammans med barnkompisen Seth Bolt skapat sig ett stort namn med sitt band, som tagit dem hög upp på försäljningslistorna och till stora turnéer med artister som Taylor Swift.
Med fyra skivor i ryggen tog Needtobreathe lite av ett nytag inför sin nya platta. Det gjorde de dels genom att ge sig ut på en avskalad turné i mindre konsertlokaler (Stomping Ground Tour) och dels genom att kasta sina tidigare riff och ackord och istället tänka nytt. Resultatet är en platta som på något sätt känns väldigt mycket dem själva.
Här finns vackra ”Multiplied” med både stark text och snygg gitarrslinga, här finns Lumineers-doftande ”The Heart” och enkla ”Rise Again”. Men framförallt knyter skivan musikaliskt en hel del till bandets rötter i South Carolina, och rocken kombineras med sydstatsrock, blues-känsla och faktiskt lite gospel-touch i en fantastisk mix.
Som allra bäst är det i kärleksfulla ”Brother” , dundrande ”Feet, Don’t Fail Me Now”, underbart svängiga ”Oh Carolina” och direkta hiten ”Where The Money Is”. Alla de tre sist nämnda låtarna skulle kunna vara signerade Bruce Springsteen – och det säger en hel del om kvalitén på låtarna.
Har du inte lyssnat på Needtobreathe innan så är det hög tid. Har du redan hört dem vet du precis vad som väntar; sång med extremt mycket känsla och ett koppel av grymmens bra låtar med texter av världsklass.
Mycket bättre än såhär blir det faktiskt inte.
Spotify-länk: NEEDTOBREATHE – Rivers In The Wasteland
Lovsångsrock från ny kvartett
De fyra kompisana i Shine Bright Baby har alla bakgrund som lovsångsledare, men gick 2007 ihop och skapade bandet med sitt namn hämtat från en vers i Fillipperbrevet.Själva kallar de sig för lovsjungande elektroniska rockare, och är signade på det stora amerikanska bolaget BEC Recordings (OC Supertones, Jeremy Camp, Kutless, mfl).
Bandet skapar direkta låtar med träffkänsla, som i deras ”Made To Glow” som fastnar redan vid första lyssningen. Debutskivan på BEC, ”Dreamers”, är hoppfull och inspirerande, och visar upp en stor potential för bandet som fortfarande är i lindan av sin karriär. Är det ett nytt Fireflight som Ohio levererat, månne?
Spotify-länk: Shine Bright Baby – Made to Glow
Youtube-länk: https://www.youtube.com/watch?v=U8-UUIzNgHI
Soundtrack som klättrar
Shane Harper är blott 21 år f yllda, men kan redan titulera sig skådespelare, musiker och dansare. För amerikanarna är han bland annat känd från Disney-serien Good Luck Charlie, men just nu är Shane aktuell som skådespelare i den amerikanska filmen ”God’s Not Dead”. Filmen handlar om en student som ifrågasätter sin lärare som är ateist, och just Shane står för en av huvudrollerna. Dessutom har mångsysslaren fått göra soundtracket till filmen, och som just nu klättrar på listorna i hemlandet. Det är en lättsam popkaramell, som puttrar iväg likt artister som Jason Mraz och visst är det som gjort för rotation på radio!
Spotify-länk: Shane Harper – One Step Closer
Youtube-länk: https://www.youtube.com/watch?v=cnIjXMfrf2o
Country med trillingar
Nika, Natalie och Nicole är inte bara trillingar – de delar också det gemensamma intresset för country. Nyligen släppte de sin tredje skiva, ”Triplicity” med sitt band Red Roots. Och eftersom just siffran tre betyder lite extra mycket för dessa systrar så har de också lagt ner ännu mer möda på text och musik, enligt egen utsago.
– Varje text kommer från vilka vi är, var vi kommer ifrån, och vilka vi vill vara. Vår gemensamma tro på Jesus låter oss veta att det är okej att inte veta allt, säger systrarna på sin hemsida.
Systrarna i Red Roots gör lättsam, trallvänlig countrypop, som här i öppningsspåret ”Seven Days”.
Spotify-länk: Red Roots – Seven Days
Youtube-länk: https://www.youtube.com/watch?v=1HR3roTxGKA
Stjärnskottet är tillbaka
Via Youtube hittade DC Talk-legenden TobyMac Atlantatjejen Jamie Grace och signade henne till sitt bolag Gotee. Sedan dess har det mesta gått Jamies väg. Redan sitt första aktiva år vann hon Dove Awards som årets nykomling och nominerades till en Grammy, utöver detta hade hon stora framgångar på radiolistorna hemma i USA.
När Jamie Grace i slutet av januari släppte sitt andra album, Ready To Fly, lät inte framgångarna vänta på sig denna gång heller. Rakt in på plats 32 på amerikanska Billboard-listan gick plattan, som föregåtts av trallvänliga popsnäckan ”Beautiful Day” där även just TobyMac dyker upp och nynnar lite. Ännu en hit från Jamie alltså – som inte ens har hunnit fylla 23 än. Var ska detta sluta…?
Spotify-länk: Jamie Grace – Beautiful Day
Hardcore från San Fransisco
En rejäl dos attityd och känsla.
Det levererar hardcore-bandet Worthwile från USA på sin debutplatta Carry On Kid. Bandet har bara varit igång sedan 2009, men spelar som om de inte gjort annat. Deras intensiva, melodiskt vackra hardcore kommer du i sommar kunna höra på Frizon-festivalen utanför Örebro – så dags att redan nu börja peppa!
Spotify-länk: Worthwhile – Evergreen
Modern lovsång från downunder
Det är något med Australien och lovsång. Hillsong behöver ju ingen närmare presentation, och det behöver inte knappast Planetshakers längre hellre! Ungdomsrörelsen från Adelaide har lyckats åt ut till en hel musikvärld med sin moderna, tempofyllda lovsång. Allt börjar med deras stora konferenser som de arrangerar på flera platser runtom i Australien, och precis som tidigare är nya plattan Endless Praise inspelad vid just ett sådant tillfälle. Här talar vi energisk och skön lovsång och tro mig – det är svårt att sitta still till många av låtarna…
Spotify-länk: Planetshakers – Endless Praise – Live
Ren känsla från Dalarna
Från Falun och Enviken kommer Hanna Enlöf och Ylva Eriksson som tillsammans utgör duon Good Harvest. Nyligen fick tjejerna ta emot pris som årets nykomling på Dalecarlia Music Awards, och lyssnar man på musiken är det inte svårt att förstå varför! Det är avskalat, men ändå med en hiskelig massa känsla i minsta gitarrackord eller sångstrof. Dynamiken flödar mellan de två som verkligen skapar ett vibrerande sound, inte helt olikt namn som First Aid Kit, Lise & Gertrud och Simon & Garfunkel. Mycket bra!
Spotify-länk: Good Harvest – Sugar
Ny hit med ”superbandet”
Med medlemmar från Delirious? och Hillsong United får väl nya konstellationen One Sonic Society kanske kallas för något av ett ”superband”. Med Jason Ingram vid mikrofonen har bandet släppt flera EP:s, och gör just nu succé i USA med nya hiten ”Never Once”. I mina öron låter det en hel del som band som Robbie Seay Band och Casting Crowns – hursomhelst är det en vass låt som grabbarna fått ihop. Finstämt och starkt!
Spotify-länk: One Sonic Society – Never Once











