En julskiva utan motstycke
Nu när den officiella julmånaden de facto är här, så är det hög tid att damma av en alldeles extraordinär julskiva och sätta spotlighten på den igen. Så värst dammig är den kanske inte, skivan är bara året gammal, men det här är något som borde vara lika självklart som julmusten på bordet eller klapparna under granen.
Naturligtvis snackar jag om Tommee Profitt och hans mäktiga skiva ”The Birth Of A King” som för alltid förändrade mångas listor över julklassiker när den kom inför julen 20202. Det är är ingen julskiva i mängden – det är ett rent praktverk som är genomarbetet in i minsta detalj och vars sound sticker ut ordentligt från vad vi brukar höra i juletid.
Vi snackar cinematiska, bombastiska, svulstiga alster – blandat med lugna, rena klingande julballader. Ja, ni hör ju själva. Och det går faktiskt inte att välja ut en favorit från skivan. Är det den sanslösa sånginsatsen från stjärnan Avril Lavigne i den enormt bombastiska versionen av ”What Child Is This?”, eller Jordan Smiths smäktande och grandiosa sånginsats i ”Mary, Did You Know?”, eller rentav den både vågade och briljanta tolkningen av ”Angels We Have Heard On High”? Eller är det den helt galet braiga tolkningen av ”It Came Upon The Midnight Clear” eller superduetten mellan Tauren Wells och Svrcina i ”O Holy Night”?
Nej, det går faktiskt inte att välja. Det finns bara en sak att göra: lyssna. Bums. Det här är ren världsklass, från början till slut.
Kategori: Musikbloggen
