Senaste inläggen
Hopp i en mörk tid
För några månader sedan gick min pappa bort. En händelse som stannade upp livet fullständigt, och som vände allting upp och ner. Men mitt i all sorg, fick jag uppleva en känsla av hopp, ett hopp om att en gång få ses igen.
En sak som blev tydlig för mig ganska snart efter min fars bortgång var vilken påverkan musik har på mitt liv. Den finns alltid där, och rätt som det är fastnar en låt lite extra i sinnet. Precis så var det med Needtobreathes ”Streets Of Gold” för min del. Jag hörde låten redan när den släpptes för flera år sedan, men när den dök upp i spellistan efter min fars bortgång fick den nytt liv.
Låten förmedlar just en känsla av hopp, där en tro på Gud lyser igenom och skänker denna tro på att något bättre väntar. Texten berörde mig på djupet, och hjälpte mig igenom en tuff period på ett speciellt sätt. Kanske kan den göra samma sak med dig.
En del av texten lyder: The trouble with love is that it come’s to and end. But I’ve got a feeling I’m gonna find you again, just in a place where love can’t die. One day we’ll walk upon the streets of gold.
Spotify-länk: NEEDTOBREATHE – Streets Of Gold
Ny hit från Jason Gray
2011 kom hitmaskinen Jason Grays succéalbum A Way To See In The Dark, med bland annat hiten ”Remind Me Who I Am”. Nu är singer/songwritern tillbaka, och på nytt är det hitvarning som gäller!
Jason Gray har skapat sig ett eget sound, och har en sällan skådad förmåga att skapa riktigt starka låtar. Och att döma av nya singeln With Every Act Of Love lär även kommande album bli en rolig upplevelse för alla hans fans. Det är enkelt, men ändå djupt, och hela tiden med en skön nerv i låtarna. Missa inte Jason Gray!
Spotify-länk: Jason Gray – With Every Act Of Love

Lyssna på hela Topp 13 2013
Nu är hela listan över 2013 års 13 bästa låtar nedräknad och klar, och då kan du passa på att lyssna på alla låtar! Vi har satt ihop en spellista med hitsen som summerar det gångna året. Lyssna och njut!
Spotify-länk: Vibe Topp 13 2013
Om några dagar är vi tillbaka med helt nya tips. Och räkna med att 2014 blir ett bra musikaliskt år, då bland annat Needtobreathe, Switchfoot och Mat Kearney är på gång med nya skivor. Det kan bli hur bra som helst, så fortsätt att kika tillbaka med jämna mellanrum för att få de bästa musiktipsen just nu!
Topp 13 2013: Plats 1
En hel del låtar hinner släppas på ett år. 2013, tycker jag, överlag har varit ett halvdant musikår, med undantag från låtarna på denna topplista och en bunt till. Men hade någon innan året sagt att Martin Smith skulle släppa två skivor under året hade det redan då gått att gissa sig till att han skulle ha med toppstriden att göra.
Den forne Delirious?-sångaren har en förmåga som få att skriva hits av rejäl kaliber, och det visar han med all önskvärd tydlighet under året. Hans ”Solomon’s Ashes” från del två av hans ”God’s Great Dancefloor”-skivor hittade du tidigare på denna lista. Men årets bästa låt är hämtad från del ett.
”Fire Never Sleeps” studsar iväg med hamrande trummor som doftar en hel del av 80-talets U2, men går rakt in i medvetandet redan vid första lyssningen. Och sedan fortsätter den bara att växa. Det är en direkt hit, som med både intensitet, musikalisk briljans och en stark text förtjänar att ta hem förstaplatsen på listan över 2013 års bästa låtar.
Martin Smith är inget annat än ett musikaliskt geni. Det visade han i år. Än en gång.
Spotify-länk: Martin Smith – Fire Never Sleeps
Topp 13 2013: Plats 2
Även på plats silverplats är det debutanter som varit så ofina mot den etablerade musikerskaran att de slagit sig in uppe i toppen. Duon Capital Kings, signade av TobyMac, brakade loss med denna rejäla hit i början av året och sedan dess har de haft ett riktigt bra 2013.
”We Belong As One” står inte och puttrar utan drar iväg med full gas från starten och sedan är det fullt ös hela vägen som gäller. Just energin och den direkta hiten gör att Capital Kings tar silverplatsen på årets lista. En radiohit enligt konstens alla regler som klistrar fast repeatknappen.
Spotify-länk: Capital Kings – We Belong as One (feat. Tobymac)
Topp 13 2013: Plats 3
Från ingenstans och rakt in på bronsplats. Ja, The Digital Age har visat med all tydlighet att det här är ett band som du kommer att få höra mer från. Bandet består bland annat av medlemmar från David Crowder Band som lades ner för ett tag sedan, och bevisligen finns det mycket känsla för låtskrivande i detta gäng. Deras ”Captured” är omöjlig att sitta still till, och har ett budskap som skjuts som ett spjut in i hjärtat. Vasst, var ordet.
”I Never Felt More Found, Then When I’m Lost In You”. Tja, skriva texter kan detta gäng som sagt!
Spotify-länk: The Digital Age – Captured
Topp 13 2013: Plats 4
Strax utanför pallplats finner vi Switchfoot. San Diego-veteranerna brukar ha en förmåga att rada upp starka låtar, och gör inget undantag när de bjuder på smakprov från kommande skivan ”Fading West” som släpps i januari. Redan introt skvallrar om att det är en skön låt och därefter är det inte så mycket snack. Det här är en bra låt. En riktigt bra låt.
Spotify-länk: Switchfoot – Who We Are
Topp 13 2013: Plats 5
Nuförtiden behöver knappast hitmaskinen Jeremy Camp någon närmre presentation. 17 nummer ett-hits har han radat upp under karriären, så årets hit ”Reckless” är alltså i gott sällskap!
Med skärpa dundrar Camp på med mycket energi och känsla i denna rockhit från i våras. En vass låt, som håller än och lär göra så ett bra tag till.
Spotify-länk: Jeremy Camp – Reckless
![]()
Topp 13 2013: Plats 6
Unspoken slog ner från ingenstans under slutet av 2012 och började erövringen av topplistorna. År 2013 ville de inte vara sämre, och slog till än en gång med en riktig hit. Deras ”Lift My Life Up” är en ganska stillsam men innerlig låt som har en tendens att växa med antalet lyssningar. Detta gäng är här för att stanna!
Spotify-länk: Unspoken – Lift My Life Up
Topp 13 2013: Plats 7
Några år har gått sedan Delirious? la musiken på hyllan. Men när sångaren Martin Smith under året satsade på comeback gjorde han det med inte mindre än två plattor. Och på vilket sätt han gjorde det.
Förvisso hade väl både Martin Smith och hans mannar i Delirious? redan bevisat vilken enorm kapacitet de har av att skapa magisk musik, men engelsmannen visade under året att han klarar sig utmärkt även på egen hand.
Del två i God’s Great Dance Floor-serien var den överlag starkaste skivan av de två, och ett av årets bästa albumsläpp, och nedanstående ”Song of Solomon” är bara en av många bra på plattan. Finstämt, starkt och mycket bra!
Spotify-länk: Martin Smith – Song Of Solomon
Youtube-länk: http://www.youtube.com/watch?v=WTXC088EAa0








